Search
Close this search box.
زبان برنامه‌نویسی اسکرچ

گوگل ترندز (Google Trends) چیست؟

گوگل ترندز ابزاری است که به کاربران اجازه می‌دهد روند جستجوها در گوگل را در طول زمان ببینند و میزان محبوبیت موضوعات را اندازه‌گیری کنند.

سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) چیست؟

سیستم اطلاعات مدیریت یا MIS یک سیستم است که برای جمع‌آوری، ذخیره، پردازش و ارائه اطلاعات مدیریتی در سازمان‌ها استفاده می‌شود. این سیستم به مدیران کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را با توجه به اطلاعات موجود بگیرند.

زبان مدل‌سازی یکنواخت (UML) چیست؟

UML یک زبان استاندارد مدل‌سازی است که برای نمایش و توصیف ساختار و رفتار سیستم‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود.

شخصیت برند چیست؟

شخصیت برند نشان‌دهنده ویژگی‌ها، احساسات و ارزش‌هایی است که برند به ذهن مخاطبان منتقل می‌کند و به تعیین هویت برند کمک می‌کند.

بازاریابی داده‌محور (Data-driven) چیست؟

بازاریابی داده‌محور به استفاده از داده‌ها برای اتخاذ تصمیمات بازاریابی و بهینه‌سازی استراتژی‌های تبلیغاتی اشاره دارد.

اینترنت چیست؟

اینترنت یک شبکه جهانی از اتصالات کامپیوتری است که به همه افراد اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. افراد می‌توانند اطلاعات، تصاویر، و اطلاعات دیگر را با سرعت بالا به اشتراک بگذارند.

مفهوم بازاریابی عصبی چیست؟

بازاریابی عصبی به استفاده از اطلاعات نوروسایکولوژیک برای درک عوامل تصمیم‌گیری مشتریان و تاثیر عوامل عقلانی و احساسی در رفتار بازاریابی اشاره دارد.

بلاک‌چین (Blockchain) چیست؟

بلاک‌چین یک سیستم ضدتقلب است که به وسیله بلوک‌های متصل به یکدیگر (هرکدام شامل اطلاعات) ساخته می‌شود. این سیستم در تبادل اطلاعات و انجام تراکنش‌های امن و بدون واسطه موثر است، به‌ویژه در حوزه ارزهای دیجیتال.

گیمیفیکیشن (Gamification) چیست؟

گیمیفیکیشن به استفاده از عناصر بازی‌ها مثل رقابت، جوایز، و چالش‌ها در محیط‌های غیربازی اشاره دارد. هدف این رویکرد، تحریک انگیزه و مشارکت فعال افراد در فعالیت‌ها و سیستم‌هاست.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ به استفاده از ابزارها و کانال‌های دیجیتال برای تبلیغ و ترویج محصولات یا خدمات می‌پردازد.

نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) چیست؟

نیچ مارکتینگ به استفاده از استراتژی بازاریابی برای هدف‌گذاری به یک بازه خاص از بازار یا گروه خاصی از مشتریان اشاره دارد. این رویکرد به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با تمرکز بر روی نیازها و ترجیحات گروه خاصی از مشتریان، بازدهی بهتری داشته باشند.

تجربه مشتری (CX) چیست؟

تجربه مشتری به تمام تعاملات و ارتباطات مشتری با یک برند یا محصول اشاره دارد و نقش مهمی در ایجاد وفاداری مشتریان دارد.

معماری MVC در برنامه‌نویسی چیست؟

معماری MVC (Model-View-Controller) یک الگوی طراحی است که در برنامه‌نویسی نرم‌افزارها برای جداسازی داده (مدل)، نمایش (ویو) و کنترل (کنترلر) استفاده می‌شود. این الگو به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا کد را سازماندهی کرده و به راحتی قابل نگهداری باشد.

ارز دیجیتال چیست؟

ارز دیجیتال یک نوع ارز الکترونیکی است که بر اساس تکنولوژی رمزنگاری به منظور انجام تراکنش‌های مالی آنلاین استفاده می‌شود. بیت‌کوین و اتریوم از جمله ارزهای دیجیتال مشهور هستند. این ارزها به دلیل قابلیت انتقال سریع و بدون واسطه بین کاربران و همچنین امکان اعتماد بیشتر به روند تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی به انتشار آگهی‌ها در رسانه‌های مختلف اطلاق می‌شود تا محصولات یا خدمات به دسترس عموم قرار گیرند.

امضای دیجیتال چیست؟

امضای دیجیتال یک روش امنیتی است که از تکنیک‌های رمزنگاری استفاده می‌کند تا اطلاعات را تضمین کند. این امضا به دیگران اطمینان می‌دهد که اطلاعات از طرف فرد یا سازمان معینی ارسال شده است و در طول انتقال تغییر نکرده است.

آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی چیست؟

آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی به قوانین و رفتارهای مناسب در محیط‌های اجتماعی آنلاین اشاره دارد.

نرم‌افزارهای بیم (BIM) چیست؟

نرم‌افزارهای مدیریت اطلاعات ساختمانی یا BIM، ابزارهایی هستند که در طراحی، ساخت و مدیریت ساختمان‌ها به کار می‌روند و اطلاعات جغرافیایی و مدل‌های ۳D را تلفیق می‌کنند.

یادگیری ماشین (Machine Learning) چیست؟

یادگیری ماشین فرایندی است که به ماشین‌ها امکان یادگیری الگوها و قوانین از داده‌ها را می‌دهد بدون اینکه برنامه‌نویس به طور صریح دستورات مشخصی برای اجرای وظایف خاص بنویسد. این فرآیند شامل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تطبیق و تحلیل داده‌ها و ارائه پیش‌بینی‌ها یا تصمیم‌های خودکار است.

متاورس (Metaverse) چیست؟

متاورس یک دنیای مجازی است که شبیه به دنیای واقعی است، جایی که افراد می‌توانند با استفاده از فناوری هایی مانند واقعیت مجازی و افزوده، با یکدیگر در تعامل بوده و فعالیت‌های مختلفی از بازی تا کارهای تجاری را انجام دهند.

استریم (Stream) چیست؟

استریم به معنای پخش زنده یا انتقال مستقیم ویدئو یا صدا از طریق اینترنت است که توسط افراد یا سازمان‌ها برای ارتباط با مخاطبان خود استفاده می‌شود.

کوکی‌ (Cookie) اینترنت چیست؟

کوکی یک نوع اطلاعات کوچک است که وبسایت‌ها روی دستگاه شما ذخیره می‌کنند. این اطلاعات شامل جزئیاتی از بازدید شما به وبسایت می‌شود، مثل ترجیحات و تاریخچه فعالیت‌های شما. هدف اصلی این است که وبسایت‌ها بتوانند شما را بهتر شناسایی کرده و تجربه استفاده‌ی شما را بهینه‌تر کنند. این امکان می‌دهد تا وبسایت‌ها اطلاعاتی را در مرورگر شما ذخیره کنند تا هنگام بازدید‌های بعدی، اطلاعات شما را به یاد بیاورند.

پرینتر سه بعدی چیست؟

پرینتر سه بعدی یا چاپگر سه بعدی یک دستگاه است که با استفاده از مواد مختلف، اشیاء سه بعدی را لایه به لایه چاپ می‌کند. این تکنولوژی به کاربران این امکان را می‌دهد تا اشیاء سه بعدی را طراحی و تولید کنند.

مهندسی اجتماعی چیست؟

مهندسی اجتماعی فرایندی است که در آن حمله‌کنندگان سعی می‌کنند اطلاعات حساس یا رمزعبورها را از افراد به دست آورند، اغلب با استفاده از فریب و ترفندهای اجتماعی. این شامل ارتباط مستقیم با افراد، ارسال ایمیل‌های فریبنده یا استفاده از تکنیک‌های متنوعی برای گول زدن افراد می‌شود.

تعامل انسان و کامپیوتر (HCI) چیست؟

تعامل انسان و کامپیوتر یا HCI به مطالعه طراحی و استفاده از رابط‌های کاربری برای بهبود تعامل بین انسان و سیستم‌های کامپیوتری اشاره دارد. این حوزه در توسعه نرم‌افزارها و دستگاه‌های الکترونیکی به‌منظور جلب راحتی و رضایت کاربران تمرکز دارد. از مطالعات HCI در طراحی واجد کاربری (User Experience) و تجربه کاربری (User Interface) نرم‌افزارها و دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

مدل OSI شبکه چیست؟

مدل OSI یک رویکرد ساختاری برای توضیح عملکرد لایه‌های مختلف یک شبکه کامپیوتری است. این مدل شامل هفت لایه از کارایی است که هرکدام وظایف خاصی در ارتباط و انتقال داده دارند.

تجارت الکترونیک چیست؟

تجارت الکترونیک به فروش و خرید کالا و خدمات از طریق اینترنت اشاره دارد.

ریزتراشه یا میکروچیپ (Microchip) چیست؟

ریزتراشه یا میکروچیپ یک تراشه الکترونیکی فوق‌کوچک است که داخل دستگاه‌های الکترونیکی مانند کامپیوترها و تلفن‌ها به کار می‌رود.

مفهوم استراتژی چیست؟

استراتژی برنامه‌ریزی هوشمندانه و بلندمدت برای دستیابی به اهداف خاص و ایجاد تفاوت رقابتی است. این شامل تعیین اهداف، انتخاب راهبردها و تدوین نقشه راه برای رسیدن به اهداف می‌شود.

بازاریابی دهان به دهان چیست؟

بازاریابی دهان به دهان یک روش تبلیغاتی است که در آن اطلاعات و تبلیغات از طریق مکالمات شخصی و مستقیم از دهان به گوش افراد منتقل می‌شود.

کارت امتیازی متوازن چیست؟

کارت امتیازی متوازن یک ابزار مدیریتی است که به ارزیابی عملکرد کلی یک سازمان و تعادل بین اهداف مالی و غیرمالی کمک می‌کند.

وب‌سرور (Web Server) چیست؟

وب‌سرور نرم‌افزاری است که درخواست‌های HTTP را از مرورگرها دریافت کرده و صفحات وب متناظر را ارسال می‌کند. این نرم‌افزارها بر روی سرورهای اینترنتی نصب شده و به کمک پروتکل HTTP یا HTTPS با مرورگرها ارتباط برقرار می‌کنند. وب‌سرورها مسئولیت ارسال صفحات وب، فایل‌ها و داده‌های مربوط به یک وبسایت را دارند.

زنجیره ارزش پورتر چیست؟

زنجیره ارزش پورتر یک مدل است که توسط مایکل پورتر ارائه شده و فرآیند تولید یک محصول یا خدمت را از مراحل ابتدایی تا انتهایی (از تأمین مواد اولیه تا توزیع و فروش) تجزیه و تحلیل می‌کند.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی به فرآیند شناسایی، توسعه، و اجرای ایده‌های نوآورانه برای ایجاد یک کسب‌و‌کار جدید یا توسعه کسب‌و‌کار موجود اشاره دارد.

سرنخ بازاریابی (Lead) چیست؟

سرنخ بازاریابی فرد یا شرکتی است که اطلاعات تماس خود را با ارائه اهمیت به محتوا یا خدمات شما به اشتراک می‌گذارد و نشان‌دهنده احتمال تبدیل به مشتری است.

ماتریس آیزنهاور چیست؟

ماتریس آیزنهاور ابزاری است که برای تحلیل استراتژی‌ها و موقعیت‌های رقبا در بازار به کار می‌رود و به چهار بخش اصلی تقسیم می‌شود: قوت‌ها، ضعف‌ها، فرصت‌ها، و تهدیدها.

قانون کپی رایت چیست؟

قانون کپی رایت حقوق مالکیت معنوی را بر روی اثرهای هنری، ادبی، و نرم‌افزارها اعمال می‌کند. این حقوق مالکیت به نویسندگان و خالقان اثرها اجازه می‌دهد از نسخه و استفاده غیرمجاز از این اثرها جلوگیری کنند و از آنها به عنوان منبع درآمد بهره‌مند شوند.

پروتکل SMTP چیست؟

پروتکل ارسال ایمیل (SMTP) یک قوانین مشخص برای ارسال و دریافت ایمیل در شبکه‌های کامپیوتری است که از طریق آن ایمیل‌ها بین سرورهای ارسال و دریافت به دست می‌آیند.

اینترانت و اکسترانت چه تفاوت‌هایی دارند؟

اینترانت به شبکه‌ها و سرویس‌های داخلی یک سازمان گفته می‌شود، در حالی که اکسترانت به ارتباطات خارجی با سایر سازمان‌ها و شبکه‌ها اشاره دارد. اینترانت معمولاً درون مرز یک سازمان استفاده می‌شود و اکسترانت بیشتر برای اتصال به اینترنت و شبکه‌های خارج از سازمان استفاده می‌شود.

سفر مشتری (Customer Journey) چیست؟

سفر مشتری مراحل مختلفی است که یک مشتری از شناخت نیازهای خود تا خرید و استفاده از محصول یا خدمات شما طی می‌کند. درک این مراحل به کمک بهتری برای بهینه‌سازی تجربه مشتری و جلب مشتریان است.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ به استفاده از ایمیل برای ارتباط با مخاطبان، تبلیغات، و ارسال محتوا جهت جلب مشتریان و افزایش فروش محصول یا خدمات اشاره دارد.

کامنت مارکتینگ (Comment Marketing) چیست؟

در کامنت مارکتینگ، با ارسال نظرات و تعامل با مخاطبان در فضای دیجیتال، هدف تبلیغاتی و بازاریابی بهبود ارتباط با مخاطبان و جلب توجه آن‌ها است.

لگ (Lag) در کامپیوتر چیست؟

لگ نوعی تأخیر یا کندی در عملکرد کامپیوتر است که ممکن است در اجرای برنامه‌ها یا واکنش به ورودی‌ها ایجاد شود.

دفتر مدیریت پروژه (PMO) چیست؟

دفتر مدیریت پروژه یک واحد مدیریتی است که به تنظیم و هماهنگی پروژه‌ها و برنامه‌های یک سازمان می‌پردازد.

نقشه ذهنی (Mind Map) چیست؟

نقشه ذهنی یک نمایش تصویری است که از ایده‌ها و اطلاعات به شکل سلسله مراتبی استفاده می‌کند تا ارتباطات و ارتباطات میان موضوعات را نشان دهد.

وب اسکرپینگ (Web Scraping) چیست؟

وب اسکرپینگ یا جمع‌آوری اطلاعات از وب، فرآیند استخراج داده‌ها از صفحات وب به صورت خودکار با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری است.

وایت پیپر (White paper) ارز دیجیتال چیست؟

وایت پیپر یک سند فنی و تخصصی است که جوانب مختلف یک مسئله، محصول یا فناوری را توضیح می‌دهد. این سند به منظور اطلاع‌رسانی دقیق و توضیح مفصل برای خواننده تهیه می‌شود.

چرخه عمر محصول چیست؟

چرخه عمر محصول مراحل مختلفی از تولید، معرفی به بازار، رشد، رسیدن به اوج، کاهش فروش و اتمام محصول را نشان می‌دهد.

فراخوان به اقدام (Call to Action) چیست؟

فراخوان به اقدام یک درخواست یا تحریک است که به مخاطب اعمال می‌شود تا کار خاصی را انجام دهد. در بازاریابی، CTA‌ها برای جلب توجه و انجام عملی خاص توسط مخاطبان استفاده می‌شوند.

چگونه یک اسم برند انتخاب کنیم؟

انتخاب اسم برند فرآیند انتخاب نام مناسب و قابل یادآور برای یک محصول یا شرکت است، که باعث تشخیص و تفکر مثبت در ذهن مشتریان می‌شود.

ماتریس SWOT چیست؟

ماتریس SWOT ابزار تحلیلی است که به تحلیل نقاط قوت (Strengths)، ضعف‌ها (Weaknesses)، فرصت‌ها (Opportunities)، و تهدیدها (Threats) یک سازمان یا پروژه می‌پردازد.

قیف فروش چیست؟

قیف فروش یک تکنیک بازاریابی است که در آن محصول یا خدمت به قیمت پایین عرضه شده و درآمد اصلی از فروش محصولات یا خدمات جانبی و افزوده به آن حاصل می‌شود.

سیستم نام دامنه (DNS) چیست؟

DNS یک سیستم است که نام‌های دامنه (مانند hamyarit.com) را به آدرس‌های آی‌پی قابل فهم برای کامپیوترها ترجمه می‌کند. این کار باعث امکان دسترسی به وبسایت‌ها با نام به جای آدرس آی‌پی می‌شود.

سیستم کنترل نسخه (Version Control) چیست؟

سیستم کنترل نسخه یا VCS یک ابزار مدیریت تاریخچه نرم‌افزار است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا تغییرات در کد منبع را ثبت کرده، بازیابی کنند و به تیم همکاران اطلاع دهند.

هوش مصنوعی (AI) چیست؟

هوش مصنوعی به قابلیت ماشین‌ها برای انجام وظایف ذهنی که نیاز به انسان‌ها دارد، اشاره دارد. این فناوری شامل الگوریتم‌ها و مدل‌های کامپیوتری است که از داده‌ها به یاد می‌گیرند و توانایی تصمیم‌گیری، پیش‌بینی، و حل مسائل را دارند.

ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت (ISP) چیست؟

ISP شرکت یا سازمانی است که ارتباط اینترنتی را برای مشترکان فراهم می‌کند. این شرکت‌ها از طریق شبکه‌های خود به اینترنت متصل هستند و به کاربران اینترنت ارتباط ارائه می‌دهند.

حمله فارمینگ (Pharming) چیست؟

حمله فارمینگ یک نوع حمله سایبری است که هدف آن تغییر راهنمای DNS یا استفاده از دامنه‌های جعلی است تا اطلاعات حساس را بدست آورد.

سیستم‌عامل لینوکس (Linux) چیست؟

سیستم‌عامل لینوکس یک سیستم‌عامل متن‌باز و ایجاد شده بر اساس هسته لینوکس است. این سیستم‌عامل در اکثر توزیع‌ها به صورت رایگان در دسترس قرار دارد. لینوکس به عنوان یک سیستم‌عامل پایدار، امن و قابل تنظیم شناخته می‌شود و برای مصارف مختلف از جمله سرورها، دسکتاپ‌ها و دستگاه‌های هوشمند استفاده می‌شود.

پرفورمنس مارکتینگ چیست؟

پرفورمنس مارکتینگ به اندازه‌گیری و بهبود عملکرد تبلیغات و فعالیت‌های بازاریابی به منظور دستیابی به اهداف تجاری اشاره دارد.

بازاریابی بازگشتی (Retention Marketing) چیست؟

بازاریابی بازگشتی به استراتژی‌های بازاریابی اشاره دارد که هدف آن جلب و نگه‌داشت مشتریان فعلی است. این استراتژی‌ها بر پایه ارتباط بلندمدت با مشتریان ساخته شده‌اند.

استارتاپ چیست؟

استارتاپ یک شرکت جوان و نوآور است که به دنبال حل یک مسئله با استفاده از یک مدل کسب‌و‌کار جدید می‌باشد.

کپی‌رایتینگ چیست؟

کپی‌رایتینگ فرآیند نوشتن متون تبلیغاتی و محتوای تبلیغات با هدف جذب توجه، افزایش فهم و اقناع مخاطبان به انجام یک عمل خاص است.

راهکار حفظ سلامت در کار با کامپیوتر چیست؟

برای حفظ سلامت در کار با کامپیوتر، مهم است که به نحو صحیح به جلوگیری از مشکلات مربوط به استفاده از رایانه توجه کنیم. این شامل استفاده از صندلی مناسب و تنظیم درست ارتفاع میز، استراحت منظم چشم‌ها و پاها، و انجام تمرینات کوتاه برای جلوگیری از کمر درد و مشکلات اسکلتی-عضلانی می‌شود. همچنین، استفاده از نور مناسب و تنظیمات صفحه نمایش بهینه نیز به حفظ سلامت چشم‌ها کمک می‌کند. همچنین، استراحت منظم و توقف از کار به مدت کوتاه در طول روز برای کاهش استرس و افزایش تمرکز نیز مهم است.

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟

رایانش ابری به مفهوم ارائه خدمات محاسباتی، ذخیره‌سازی، و دیگر منابع از طریق اینترنت به جای استفاده از منابع محلی سخت‌افزار و نرم‌افزار اشاره دارد. این مدل کمک به کاربران در دسترسی آسان به منابع مورد نیاز و پرداخت به اندازه استفاده از آنها می‌کند.

متدولوژی‌های مدیریت پروژه چه چیزهایی هستند؟

متدولوژی‌های مدیریت پروژه الگوها و روش‌های استاندارد برای برنامه‌ریزی، اجرا، و کنترل پروژه‌ها هستند. این متدولوژی‌ها شامل مراحل مختلف مانند تعریف، برنامه‌ریزی، اجرا، و نظارت بر پروژه می‌شوند.

اقیانوس آبی یا اقیانوس قرمز چیست؟

اقیانوس آبی و قرمز دو مفهوم مدیریتی هستند که به میزان رقابت در بازار اشاره دارند؛ آبی نمایانگر بازارهای نوآورانه و بدون رقابت شدید است، در حالی که قرمز به بازارهای پر رقابت و استراتژی‌های متداول اشاره دارد.

ارزش طول عمر مشتری (CLV) چیست؟

ارزش طول عمر مشتری نشان‌دهنده تخمینی از مقدار پولی است که یک مشتری به طول عمر همکاری با یک شرکت خرج می‌کند. این معیار مهم برای شناخت ارزش و اهمیت حفظ مشتریان برای یک شرکت است.

علم داده (Data Science) چیست؟

علم داده فرایند جمع‌آوری، تحلیل، و نتایج گیری از داده‌ها است تا الگوها و اطلاعات مفیدی استخراج شود. این فرایند به تصمیم‌گیری‌های بهتر و پیش‌بینی آینده کمک می‌کند.

هانی‌پات (Honeypot) چیست؟

هانی‌پات یک سیستم امنیتی است که به طور متقابل به نظر می‌رسد که آسیب‌پذیر است تا هکران را جذب کند. هدف این سیستم، مشاهده و ثبت رفتارهای ناخواسته و حملات سایبری است.

بنچ‌مارک (Benchmark) چیست؟

بنچ‌مارک به مقایسه و اندازه‌گیری عملکرد یک محصول، سرویس یا فرآیند نسبت به استانداردها یا رقبا می‌پردازد تا به شناخت نقاط قوت و ضعف و بهبودهای ممکن در آن برسیم.

آدرس آی‌پی (IP) چیست؟

آدرس آی‌پی یک شناسه یکتا است که به هر دستگاه یا سرور در شبکه اختصاص می‌یابد. این آدرس‌ها برای جلوگیری از تداخل در شبکه و تعیین مسیر صحیح برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌شوند.

سیستم اطلاعاتی (IS) چیست؟

سیستم اطلاعاتی مجموعه‌ای از عناصر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است که به جمع‌آوری، ذخیره، پردازش، و انتقال اطلاعات در سازمان‌ها کمک می‌کند. هدف این سیستم‌ها تسهیل جریان اطلاعات داخل سازمان است.

پردازش زبان طبیعی (NLP) چیست؟

پردازش زبان طبیعی فرعی از هوش مصنوعی است که به ماشین‌ها قابلیت فهم و تفسیر زبان انسانی را می‌بخشد. این تکنولوژی به ماشین‌ها امکان می‌دهد تا متوجه معانی کلمات، ساختار جملات و حتی مفاهیم پیچیده‌تری در متون باشند. استفاده از NLP در سیستم‌های ترجمه ماشینی، تحلیل احساسات در متون و پاسخ به سوالات متنی از جمله کاربردهای این حوزه است.

فول‌استک (Full Stack) چیست؟

فول‌استک یک فرد یا توسعه‌دهنده است که مهارت‌های توسعه در هر دو طرف سرور (Backend) و مشتری (Frontend) را دارا می‌باشد.

مدیر محصول کیست؟

مدیر محصول فردی است که مسئولیت مدیریت چرخه عمر محصول، تعیین و توسعه ویژگی‌های محصول و هماهنگی با تیم‌های مختلف را برعهده دارد. او سعی می‌کند تا محصولاتی تولید کند که با نیازها و ترجیحات مشتریان هماهنگ باشند.

تورنت (Torrent) چیست؟

تورنت یک روش توزیع فایل‌ها در اینترنت است که بر اساس مبادله‌ی هم‌زمان بین کاربران بر پایه‌ی فایل‌هایی که دارند، انجام می‌شود. این روش به اشتراک‌گذاری فایل‌ها را سریع‌تر می‌کند.

پایگاه داده آپاچی کاساندرا (Apache Cassandra) چیست؟

Apache Cassandra یک سیستم مدیریت پایگاه داده توزیع‌شده است که برای ذخیره و بازیابی داده‌ها در سیستم‌های پرجمعیت و پرترافیک، به ویژه در برنامه‌های وب از آن استفاده می‌شود.

توپولوژی شبکه چیست؟

توپولوژی شبکه به نحوه اتصال و تنظیم دستگاه‌های شبکه اشاره دارد. این شامل تعیین نحوه اتصال کامپیوترها و دیگر دستگاه‌ها به یکدیگر است و می‌تواند به صورت استار، حلقه، یا شبکه باشد.

پروتوتایپ (Prototype) نرم‌افزار چیست؟

پروتوتایپ نرم‌افزار یک نمونه اولیه از نرم‌افزار است که برای ارزیابی و تست اولیه توسعه‌دهندگان و مشتریان استفاده می‌شود.

بازاریابی محتوایی چیست؟

بازاریابی محتوایی به ایجاد و انتشار محتواهای مفید و جذاب برای جلب مخاطبان و مشتریان می‌پردازد.

نمودار گانت چیست؟

نمودار گانت یک ابزار مفید برای نشان دادن زمانبندی و ترتیب وظایف یک پروژه است. این نمودار به صورت یک شکل میله‌ای نمایش داده می‌شود که هر میله نمایانگر یک وظیفه است. با نشان دادن شروع و پایان هر وظیفه و ارتباط آنها، تیم می‌تواند به راحتی زمانبندی پروژه را مدیریت کند.

زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) چیست؟

سالیدیتی زبان برنامه‌نویسی مخصوص توسعه قراردادهای هوشمند در بلاک‌چین اتریوم است. این زبان امکان اجرای قراردادهای هوشمند توسط تورنت‌های اجرایی را فراهم می‌کند.

امنیت شبکه کامپیوتری چیست؟

امنیت شبکه کامپیوتری به مجموعه اقدامات و فناوری‌ها اشاره دارد که برای حفاظت از داده‌ها و منابع شبکه در برابر حملات و تهدیدهای امنیتی انجام می‌شود. این اقدامات شامل رمزنگاری، آتش‌سوزی، و نظارت می‌شوند.

دارک وب چیست؟

دارک وب بخشی از اینترنت است که اطلاعات و خدمات غیرقانونی یا مخفی را فراهم می‌کند. در دارک وب، فعالیت‌ها و تبادلات ممکن است ناشناس و بی‌ردیاب باشد و معمولاً به کمک شبکه‌های مخفی انجام می‌شود.

بدافزار کامپیوتر چیست؟

بدافزار کامپیوتر نرم‌افزارهای خبیث هستند که به سیستم یا داده‌های کاربران صدمه وارد می‌کنند. این نرم‌افزارها ممکن است اطلاعات را دزدیده، سیستم را مختل کنند یا عملیات نامناسب دیگری انجام دهند.

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی یک واسط گرافیکی است که اطلاعات کلیدی و شاخص‌های عملکرد سازمان را به صورت گرافیکی نمایش می‌دهد تا مدیران بتوانند به راحتی و به سرعت وضعیت سازمان را مشاهده و تحلیل کنند.

بوم مدل کسب و کار (Business Model) چیست؟

بوم مدل کسب و کار، ساختار و راهبرد اصلی یک شرکت را توضیح می‌دهد. این مدل شامل اجزاء مختلفی مانند مشتریان هدف، ارزش ارائه شده، منابع کلیدی، شرکای کسب و کار، و ساختار هزینه و درآمد است.

کتاب تست مامان چیست؟

این تست می‌گوید بهترین کار برای موفق شدن یک بیزینس، این است که از دوست و آشنا درباره خوب یا بد بودن بیزینستان نپرسید! حتی اگر واقع‌بینانه بخواهند جواب بدهند، باز هم احتمال همراه بودن پاسخ با چاشنی دروغ، وجود دارد.

نرخ تبدیل (Conversion Rate) چیست؟

نرخ تبدیل به نسبت میان تعداد بازدیدها و تعداد اقدامات مشتریان (مانند خرید) در یک وب‌سایت یا سیستم آنلاین اشاره دارد.

پروتکل HTTPS و SSL چیست؟

پروتکل HTTPS و SSL ابزارهای امنیتی هستند که برای ارتباط امن در اینترنت استفاده می‌شوند. SSL (لایه امنیتی انتقال) به اطلاعات رمزنگاری‌شده اعتباری برای انتقال اطلاعات بین کاربر و وبسایت اطمینان می‌دهد.

تست نفوذ چیست؟‌

تست نفوذ فعالیتی است که با هدف شناسایی نقاط ضعف امنیتی در یک سیستم یا شبکه انجام می‌شود تا بتوان اقدامات پیشگیری از حملات سایبری را افزایش داد.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چیست؟

شاخص کلیدی عملکرد معیارهای اندازه‌گیری موفقیت یک فعالیت یا استراتژی است. این شاخص‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا پیشرفت خود را اندازه‌گیری و ارزیابی کنند.

واحد تحقیق و توسعه (R&D) چیست؟

واحد تحقیق و توسعه مسئول ایجاد و بهبود محصولات و خدمات در یک سازمان است و به تحلیل فناوری‌ها و نوآوری‌های بازار مشغول است.

آدرس مک (MAC Address) چیست؟

آدرس MAC یک شناسه منحصر به فرد برای دستگاه‌های شبکه است که توسط سازنده هر دستگاه تعیین می‌شود. این آدرس برای تمایز بین دستگاه‌ها در یک شبکه استفاده می‌شود.

کلان‌داده یا بیگ‌دیتا (Big Data) چیست؟

کلان‌داده به مجموعه‌ای از داده‌های بسیار بزرگ و پیچیده اطلاق می‌شود که با استفاده از تکنولوژی‌های خاص مانند ابزارهای داده‌کاوی و ابری مورد تحلیل قرار می‌گیرند. استخراج اطلاعات ارزشمند از این داده‌ها به تصمیم‌گیری‌های موثر کمک می‌کند.

چگونه کسب‌و‌کار اینترنتی راه‌اندازی کنیم؟

راه‌اندازی کسب‌و‌کار اینترنتی به فرایند شروع و اجرای یک کسب‌و‌کار با استفاده از اینترنت می‌پردازد.

زبان باینری (۰ و ۱) چیست؟

زبان باینری سیستمی است که از دو نمایش صفر و یک برای نمایش اطلاعات استفاده می‌کند. این زبان در علوم کامپیوتر و الکترونیک برای نمایش و ذخیره داده‌ها به کار می‌رود. هر رشته از اعداد ۰ و ۱ در زبان باینری یک بیت نامیده می‌شود و این بیت‌ها به صورت ترکیبی مختلف برای نمایش اعداد و حروف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شاخص خالص ترویج کنندگان (NPS) چیست؟

NPS ابزاری برای اندازه‌گیری رضایت مشتریان و وفاداری آنها است که از طریق سوالات ساده به مشتریان نمره می‌دهد.

مدل درآمدی فریمیوم (Freemium) چیست؟

مدل درآمدی فریمیوم یک رویکرد است که محصولات و خدمات را به صورت رایگان برای تعداد زیادی از کاربران ارائه می‌دهد و برای دسترسی به ویژگی‌ها یا امکانات بیشتر، کاربران به پرداخت هزینه اشتراکی می‌پردازند.

فایروال چیست؟

فایروال یک نهاد امنیتی است که سعی دارد به سیستم یا شبکه مورد حفاظت خود از حملات مخرب و دسترسی غیرمجاز جلوگیری کند. این نهاد بر اساس تنظیمات و قوانین خاصی که توسط مدیریت تعیین می‌شود، ترافیک ورودی و خروجی را کنترل می‌کند.

مدیریت پروژه اسکرام (Scrum) چیست؟

اسکرام یک فرآیند مدیریت پروژه است که برای اجرای بهتر و به صورت مداوم پروژه‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود. در این فرآیند، زمان به دوره‌های کوتاه‌مدت تقسیم شده و هر دوره به نام "اسکرام" شناخته می‌شود. تیم‌ها در هر اسکرام به تعدادی وظیفه مشخص مشغول می‌شوند و در پایان هر اسکرام، یک نسخه قابل اجرای نرم‌افزار ارائه می‌دهند. این فرآیند باعث افزایش تعامل درون تیمی و بهبود ارتباط با مشتری می‌شود.

سیستم توصیه‌گر (Recommender System) چیست؟

سیستم توصیه‌گر نوعی نرم‌افزار یا سامانه است که با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی، به تحلیل رفتارها و تاریخچه کاربران می‌پردازد تا به آن‌ها محتواها یا محصولاتی پیشنهاد دهد که ممکن است به علاقه‌ی آن‌ها بیافزاید. این سیستم‌ها معمولاً در پلتفرم‌های خرید آنلاین، پخش موسیقی و وب‌سایت‌های خبری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

داکر چیست و چه کاربردی دارد؟

داکر یک پلتفرم متن‌باز برای ساخت، اجرا و مدیریت برنامه‌ها در محیط‌های مستقل و معزول (کانتینر) است که اجازه می‌دهد برنامه‌ها با تمام وابستگی‌هایشان را به‌صورت هماهنگ اجرا شوند.

مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) چیست؟

مدیریت فرآیند کسب و کار فعالیتی است که بهبود فرآیندها و عملکرد سازمان را از طریق شناسایی، مدل‌سازی، اجرا، نظارت و بهینه‌سازی فرآیندهای کسب و کار هدف قرار می‌دهد.

چرخه عمر پروژه چیست؟

چرخه عمر پروژه یک مدل مراحلی است که یک پروژه از ابتدا تا پایان می‌گذرد، شامل تعریف، طراحی، اجرا، آزمون و تحویل می‌شود.

پروکسی (Proxy) چیست؟

یک سرور پروکسی یا پروکسی، بین کاربر و سرور نهایی قرار می‌گیرد و درخواست‌ها و پاسخ‌ها را ارسال و دریافت می‌کند. این کار باعث مخفی کردن آدرس IP و افزایش امنیت می‌شود.

مجازی‌سازی چیست؟

مجازی‌سازی فرآیند ایجاد نمونه‌های مجازی (مثل سرورها یا سیستم‌عامل‌ها) را بر روی یک سخت‌افزار فیزیکی ممکن می‌کند. این به افزایش بهره‌وری، مدیریت آسان‌تر، و اشتراک منابع سخت‌افزاری منجر می‌شود.

تفاوت رمزنگاری متقارن و نامتقارن چیست؟

در رمزنگاری متقارن (Symmetric Encryption) یک کلید واحد برای رمزنگاری و رمزگشایی استفاده می‌شود، در حالی که در رمزنگاری نامتقارن (Asymmetric Encryption) دو کلید (یکی عمومی و دیگری خصوصی) برای این کار استفاده می‌شود.