Search
Close this search box.

طلا بخریم یا بیت کوین؟ معرفی بهترین پرتفوی سرمایه‌گذاری

فهرست مطالب
طلا بخریم یا بیت کوین؟ معرفی بهترین پرتفوی سرمایه‌گذاری

به گزارش صرافی ارز دیجیتال اینوکس در گذشته فرایند سرمایه‌گذاری چندان پیچیده نبود و به چند دارایی مانند ارز فیات، سهام و طلا محدود می‌شد. اما با ظهور ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، بازار سرمایه‌گذاری متنوع‌تر است. اکنون تصمیم‌گیری برای ترکیب پرتفوی سرمایه‌گذاری یک تصمیم‌گیری استراتژیک محسوب می‌شود که نیاز به مطالعه و بررسی دارد. به‌عنوان‌مثال بررسی آینده بیت کوین می‌تواند دیدگاه جامعی را در خصوص سرمایه‌گذاری در طلا یا خرید بیت کوین در بازار کریپتوکارنسی، در اختیار شما قرار دهد.

در ادامه این نوشتار سعی داریم تا بهترین پرتفوی سرمایه‌گذاری را با شما بررسی کنیم. پس اگر نمی‌دانید طلا بخرید یا بیت کوین، در ادامه این متن، با ما همراه باشید تا با بهترین گزینه‌ها را با هم بررسی کنیم.

آیا برای سرمایه‌گذاری طلا بخریم؟

طلا برای سرمایه‌گذاری، یک دارایی محبوب و ایمن محسوب می‌شود، اما پیش بینی قیمت طلا در سال ۱۴۰۳ معمولاً با سیر صعودی آرامی همراه است. به‌عبارت‌دیگر، تحقیقات نشان داده است که ارزش طلا در یک دوره بسیار طولانی ثابت می‌ماند، اما نمی‌توان روی آن به‌عنوان ذخیره‌ای از ارزش در یک دوره زمانی متوسط‌ حساب کرد.

طلا به‌عنوان پناهگاه امن شناخته می‌شود که سرمایه‌گذاران در مواقعی که روزگار سخت می‌شود به سراغ آن می‌روند تا سرمایه خود را از نوسان‌های زیاد قیمتی ایمن کنند، اما زمانی که به دنبال بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه هستید، طلا نمی‌تواند بهترین گزینه باشد.

به‌عنوان‌مثال، شاخص طلای S&P GSCI در سه ماه آخر سال 2018، 7.2 درصد افزایش یافت؛ درحالی که بازار سهام نزدیک به 14 درصد افت نزولی داشت. همچنین در آخرین بازار نزولی که سهام 33 درصد کاهش یافت، شاخص طلا تنها 2 درصد افت کرد.

بنابراین، طلا می‌تواند یک سرمایه امن محسوب شود، اما به دلیل محدودیت‌هایی که ذکر کردیم، بهتر است تنها 10 درصد پرتفوی شما را تشکیل دهد. برای پرکردن بقیه سبد خود بهتر است به‌سراغ خرید بیت کوین، سهام و سایر ارزهای دیجیتال بروید. مثلا شیبا اینو یکی از رمزارزهایی است که در مدت کوتاهی توانست رشد قابل توجهی را تجربه کند و آینده ارز شیبا از نظر بسیاری از کاربران مثبت است.

خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذاری

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که خارج از کنترل دولت مرکزی اداره می‌شود و در سال‌های اخیر برای سرمایه‌گذاری بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برخلاف طلا که بیش از 5000 سال (از زمان بین‌النهرین باستان تا کنون) است که به‌عنوان وسیله مبادله استفاده می‌شود، بیت کوین در سال 2009 توسط شخص یا افرادی ناشناس به نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» اختراع شد. این ارز دیجیتال به‌عنوان یک دارایی نوپا، در طول تقریباً یک دهه، نوسانات شدیدی در قیمت داشت که خود آینده بیت کوین را تا حدی نامعلوم می‌کند.

این نوسانات چشمگیر، بیشتر از چیزی است که در مورد طلا می‌بینیم؛ بنابراین ارز دیجیتال برخلاف طلا، تغییرات قیمتی زیادی دارد. بااین‌حال متخصصان توصیه می‌کنند که بخشی از سبد خرید خود را با بیت کوین و انواع دیگر ارز دیجیتال پر کنید.

اتریوم نیز یکی دیگر از رمزارزهای معروف و معتبر در بازار کریپتو بوده و باتوجه‌به پیش بینی تحلیلگران در خصوص آینده اتریوم، بسیاری از افراد بخشی از سرمایه خود را به خرید این رمزارز اختصاص داده‌اند.

نمودار زیر مقایسه‌ای از تغییرات ارزش طلا، بیت کوین و شاخص S&P- Standard and Poor’s Index (شاخص استاندارد و پورز) را نشان می‌دهد. با مشاهده شکل زیر احتمالاً متوجه می‌شوید که سرمایه‌گذاری صرفاً بر روی طلا یا بیت کوین اشتباه است.

خرید بیت کوین برای سرمایه‌گذاری

تغییرات ارزش طلا، بیت کوین و S&P 500

چرا سرمایه‌گذاران هم بیت کوین و هم طلا می‌خرند؟

زمانی که بانک‌های مرکزی در کشورهای مختلف جهان برای نجات اقتصاد وارد عمل می‌شوند، سرمایه‌گذاران هم روی طلا و هم بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند. دلیل این سرمایه‌گذاری موارد زیر است:

دولت‌ها وقتی در شرایط بد اقتصادی پول زیادی چاپ می‌کنند و ارزش ارزهای فیات خود را کاهش می‌دهند (مانند اتفاقی که در چند سال قبل در ایران رخ داد)، سرمایه‌گذاران در این وضعیت با سرمایه‌گذاری روی ارزهایی که قیمت آن‌ها به وسیله دولت مشخص نمی‌شود؛ مانند بیت کوین، ارزش دارایی‌های خود را حفظ می‌کنند.

علاوه بر این، زمانی که نرخ‌های بهره تعدیل‌شده بر اساس تورم منفی هستند، سرمایه‌گذاران دارایی‌هایی مانند سهام و طلا را نگه می‌دارند. در این شرایط ورود افراد جدید به بازار و خرید و طلای سهام درحال‌رشد، سبب افزایش مداوم قیمت‌ها می‌شود.

نگهداری از طلا راحت‌تر است یا ارز دیجیتال؟

بسیاری از افراد به دلیل نگهداری سخت و پرهزینه طلا، ترجیح می‌دهند رمزارز خریداری کنند. به‌عنوان‌مثال با افتتاح حساب در یک صرافی امن و معتبر ارز دیجیتال همچون صرافی Invex می‌توانید به راحتی انواع رمزارزها را خریداری کنید.

در مرحله بعد می‌توانید این سرمایه را در کیف پول صرافی خود نگهداری کرده و در صورت نیاز، در لحظه آن را به پول نقد تبدیل کنید. در مقابل برای نگهداری از طلا احتمالاً نیاز به فضای فیزیکی، گاوصندو‌ق‌های بزرگ و مطمئن و یا صندوق امانات بانک است. به همین دلیل امروزه بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند ارز دیجیتال را خریداری کنند.

بالاخره برای سرمایه‌گذاری طلا بخریم یا بیت کوین؟

با توجه به مطالبی که تا اینجای مقاله ارائه دادیم، پیشنهاد می‌کنیم بخشی از پروتفوی خود (حدود 10 درصد) را با طلا پر کنید و بقیه آن را به بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال و غیر دیجیتال اختصاص دهید. ما در اینجا برخی از ارزهای دیجیتال را که برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند معرفی می‌کنیم.

10 رمز ارز سورآور برای سرمایه‌گذاری

برای پر کردن و تنوع بخشیدن به پرتفوی خود می‌توانید از ارزهای دیجیتال زیر با توجه به شرایط استفاده کنید.

بیت کوین (BTC)

ارزش بازار: 1.3 تریلیون دلار

بیت کوین (BTC) که در سال 2009 توسط ساتوشی ناکاموتو به بازار معرفی شد. بیت کوین یکی از محبوب‌ترین ارزها در بازار کریپتوکارنسی است.

قیمت بیت کوین با تبدیل‌شدن به یک نام شناخته‌شده به‌شدت افزایش یافته است. در ماه می 2016، شما می‌توانستید یک بیت کوین را با قیمت حدود 500 دلار خریداری کنید؛ اما در 19 مارس 2024، قیمت هر بیت کوین حدود 63780 دلار بود. در واقع این رمزارز رشد 12656 درصدی را تجربه کرده است.

قیمت لحظه‌ای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توانید در صرافی ارز دیجیتال اینوکس مشاهده بفرمایید.

اتریوم (ETH)

ارزش بازار: 396.7 میلیارد دلار

اتریوم هم یک ارز دیجیتال و هم یک پلتفرم بلاکچین است. آینده اتریوم به دلیل کاربردهای بالقوه‌اش، مانند قراردادهای به‌اصطلاح هوشمند که به طور خودکار در صورت برآورده‌شدن شرایط اجرا می‌شوند و توکن‌های غیرقابل‌تعویض (NFT) روشن است.

اتریوم نیز رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده است. از آوریل 2016 تا پایان مارس 2024، قیمت آن از حدود 11 دلار به‌حدود 3304 دلار رسید و 29935 درصد افزایش یافت.

آینده اتریوم

تتر (USDT)

ارزش بازار: 103.6 میلیارد دلار

برخلاف برخی دیگر از انواع ارزهای دیجیتال، تتر (USDT) یک استیبل کوین است، به این معنی که توسط ارزهای فیات مانند دلار آمریکا و یورو پشتیبانی می‌شود. ارزش تتر به طور فرضی برابر با دلار آمریکا (USD) است. در تئوری، این بدان معناست که ارزش تتر قرار است نسبت به سایر ارزهای دیجیتال، ثابت‌تر باشد.

سولانا (SOL)

ارزش بازار: 81.3 میلیارد دلار

سولانا برای کمک به استفاده از امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قراردادهای هوشمند ساخته‌ شده است. این رمزارز با سرعت بالای خود، کاربران بسیاری را جذب نموده است.

بایننس کوین (BNB)

ارزش بازار: 77.7 میلیارد دلار

بایننس کوین (BNB) شکلی از ارز دیجیتال است که می‌توانید از آن برای تجارت و پرداخت هزینه در صرافی بایننس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان استفاده کنید. بایننس کوین از زمان عرضه در سال 2017، معاملات را در پلتفرم صرافی بایننس تسهیل کرده است.

قیمت بایننس کوین

اکنون می‌توان از آن برای تجارت، پردازش پرداخت و یا حتی رزرو بلیط سفر استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را با سایر اشکال ارز دیجیتال مانند اتریوم یا بیت‌کوین معامله یا مبادله کرد.

قیمت بایننس کوین در سال 2017 فقط 0.10 دلار بود. تا اواخر مارس 2024، قیمت این رمزارز به‌حدود 520 دلار افزایش یافت که حاکی از 519590٪ رشد است.

ریپل (XRP)

ارزش بازار: 32.8 میلیارد دلار

هدف بنیانگذاران ارز دیجیتال ریپل، بهبود خدمات بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی بود. این ارز قصد دارد تا نقل و انتقالات مالی را سریع‌تر و غیرمتمرکزتر نماید. در ابتدای سال 2017، قیمت ریپل 0.006 دلار بود. در 19 مارس 2024، قیمت آن به 0.60 دلار رسید که برابر با 9868 درصد رشد است. با توجه به این رشد قیمتی، تحلیلگران آینده ریپل را مثبت و صعودی پیش بینی کرده‌اند.

یو اس دی کوین (USDC)

ارزش بازار: 31.3 میلیارد دلار

مانند تتر، یو اس دی کوین یک استیبل کوین است، به این معنی که توسط دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود. یو اس دی کوین توسط اتریوم تأمین می‌شود و شما می‌توانید از یو اس دی کوین برای تکمیل تراکنش‌های جهانی استفاده کنید.

آوالانچ (AVAX)

ارزش بازار: 22.3 میلیارد دلار

ارز دیجیتال آوالانچ با توجه به مزایا و ویژگی‌های خود، یکی از ارزهای درخشان بازار کریپتوکارنسی شناخته می‌شود. دو ویژگی امنیت بالای تراکنش‌ها به همراه سرعت مقیاس پذیری در ثانیه، باعث شده تا آینده ارز آوالانچ از نظر بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان این بازار روشن باشد.

کاردانو (ADA)

ارزش بازار: 22.1 میلیارد دلار

کاردانو (ADA) تا حدودی به دلیل استقبال اولیه از اعتبار‌سنجی اثبات سهام (early embrace of proof-of-stake validation) قابل توجه است. این روش با حذف جنبه رقابتی و حل مشکلات مربوط به تأیید تراکنش در پلتفرم‌هایی مانند بیت کوین، سبب می‌شود زمان تراکنش کاهش یافته و مصرف انرژی و در نتیجه اثرات زیست‌محیطی آن کم‌تر شود. کاردانو مشابه با اتریوم برای فعال‌کردن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود.

توکن ADA کاردانو در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال رشد نسبتاً کمی داشته است. در سال 2017، قیمت ADA 0.02 دلار بود. در 19 مارس 2024، قیمت آن 0.62 دلار شد یعنی این ارز دیجیتال 3012 درصد افزایش قیمت داشته است.

دوج کوین (DOGE)

ارزش بازار: 19.0 میلیارد دلار

دوج کوین در سال 2013 به‌عنوان یک شوخی شروع شد، اما به لطف یک انجمن اختصاصی و الگوهای خلاقانه به‌سرعت به یک ارز دیجیتال برجسته تبدیل شد و به‌نظر می‌رسد قیمت دوج کوین در اینده افزایش یابد. برخلاف بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، هیچ محدودیتی در تعداد دوج کوین‌هایی که می‌توان ایجاد کرد، وجود ندارد.

قیمت دوج کوین در سال 2017 0.0002 دلار بود. در مارس 2024، قیمت آن 0.13 دلار رسید که به معنای 66140٪ رشد است.

شما می‌توانید برای خرید و فروش امن انواع ارزهای دیجیتال به شکل آنلاین به صرافی ارز دیجیتال اینوکس مراجعه کنید. این صرافی امکان خریدوفروش و مبادله انواع مختلف ارز دیجیتال را برای تنوع بخشیدن به پرتفوی سرمایه‌گذاری شما فراهم می‌سازد.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *